Statement The Art of Impact

De aanhoudende economische segregatie in de wereld, en de rol van kunst daarin, wordt door het Institute for Human Activities (IHA) van Renzo Martens inzichtelijk gemaakt. Deze globale problematiek manifesteert zich op sublieme wijze in een relatiegeschenk van 10 x 10 x 10 cm. Voor een bedrag van slechts €39,95 kunt u als consument voor een financiële oplossing voor plantagearbeiders in Congo zorgen. U haalt er tegelijk een moreel probleem mee in huis. De perverse beeldjes zijn verleidelijk en afschuwwekkend. Ze communiceren zowel altruïsme als onverschilligheid. Ze vertegenwoordigen hoop voor de plantagearbeiders en zijn tevens een monument voor de ongelijkheid. Renzo Martens zet artistieke mechanismen zoals representatie d.m.v. beelden en gentrificatie bewust in om maatschappelijke impact te maken. Hij blijft daarin helemaal kunstenaar: ambigu, egocentrisch en een autonome buitenstaander. The Art of Impact ondersteunt Renzo Martens en het IHA om middels deze campagne zoveel mogelijk inkomsten te genereren voor het artistieke onderzoek naar nieuwe economisch modellen in Nederland, en financiële oplossingen in Congo.

- Tabo Goudswaard, intendant The Art of Impact