Yoeri Albrecht jureert dit jaar voor de tweede keer bij de Impact Award. Waar let hij als jurylid op bij impactproducenten?
‘Het is belangrijk dat de uitvoering van een project goed is. Het idee is belangrijk, maar het moet wel overkomen. We moeten wel kunnen zien dat er iets teweeggebracht is. Dat moet je niet altijd kwantificeren. Het meten van impact is niet onbelangrijk, maar je moet het ook niet doodchecken. Want wat kunst echt teweegbrengt is moeilijk definieerbaar. Wie één mens redt, redt de hele mensheid: impact op één persoon is ook van waarde.
‘De winnaar van vorig jaar, Vera Bachrach, deed dat heel goed met de Tostifabriek. Met iets alledaags als een tosti kon zij impact maken op een grote groep mensen. Kunnen visualiseren wat je wilt bereiken is belangrijk, maar het moet ook bij anderen tot de verbeelding spreken. En bijna iedereen eet wel eens een tosti.’ Moet kunst dan altijd alledaags zijn om impact te maken? ‘Nee, absoluut niet! Het ligt ook aan degene op wie je impact wilt maken, en wat bij diegene past. Het hoeft ook niet altijd een grote groep mensen te zijn. Je kunt ook jezelf ten doel stellen alle 150 Kamerleden te bereiken met een project, en zo impact te maken op een grotere groep mensen.’
Is het begrip van impactproducent sinds vorig jaar eigenlijk bekender geworden? ‘Nog niet voldoende. Het is een belangrijke, maar niet eenvoudig uit te leggen functie. Dat kunnen we niet met één Impact Award oplossen. Dat duurt gewoon even, zoals bij alle begrippen die nieuw zijn. Bovendien moet je het goed uit kunnen leggen. Er is zeker behoefte aan impactproducenten met een kunstige kijk op zaken, maar veel bedrijven moeten wel aangespoord worden om ze in huis te halen.’
‘Er zijn bedrijven die hebben een enorme kunstcollectie aan de muur hangen, en daar heerst echt geen mentaliteit dat kunst allemaal onzin is. Maar een kunstenaar in je bedrijf rond laten lopen is een tweede. En dát is nou net de kunst van de impactproducent. Het gaat erom dat je het goede voorbeeld weet te geven. Als je het goed uitlegt, kun je enthousiasme overbrengen en duidelijk maken dat de kunstenaar toegevoegde waarde heeft bij het impact maken op sociale vraagstukken.’
Yoeri Albrecht is algemeen directeur van De Balie