Emer Beamer leert kinderen wereldwijd nadenken over maatschappelijke vraagstukken, en probeert dit sinds kort ook in samenwerking met bedrijven. Zij is social designer en jureert dit jaar bij de Impact Award.
Designathon is een methode waarmee kinderen spelenderwijs leren hoe technologie de wereld beter kan maken. Emer Beamer werkte met scholen over de hele wereld en is nu ook Designathons bij bedrijven gaan organiseren, zodat kinderen met bedrijven samen aan maatschappelijke vraagstukken gaan werken. ‘Kinderen en kunstenaars willen onderzoeken, zijn nieuwsgierig. Bedrijven willen winst maken. Ik wil bedrijven ervan overtuigen dat ze van kinderen veel kunnen leren.’
‘Veel bedrijven die ik benader denken dat ze na de Designathon makkelijker iets aan kinderen kunnen verkopen. Wat voor kleur moet deze prullenbak hebben zodat een kind erom vraagt aan zijn ouders? Maar ik leg aan kinderen de vraag voor hoe je thuis afvalrecycling kunt vergemakkelijken. En dat het bedrijf met hun ideeën aan de slag gaat.’
‘Veel mensen zien kinderen niet voor vol aan. Maar ze hebben onverwachte inzichten, en denken vaak meer op de lange termijn dan volwassenen doen. Ze verbeelden zich bijvoorbeeld technologieën die nog in ontwikkeling zijn. Het zijn kleine visionairs. En oprecht idealistisch: ‘Wat? Gooien we elke dag afval in de zee? Dat moeten we oplossen!’, hoor ik dan. Die energie van kinderen kan grote mensen helpen.’
Onverwachte inzichten, zorgen voor opschudding en onbegrensd denken: kinderen vervullen in de Designathon eigenlijk de rol van kunstenaars. Dat maakt Emer een impactproducent. Wat maakt haar goed in dit werk? ‘Ik sta zelf, net als de kinderen, nog steeds erg open voor van alles, voor gekke gedachtesprongen. Als impactproducent moet je iemand zijn die alles interessant en leuk vindt. Iemand die op school niet kon kiezen wat zijn lievelingsvak is, omdat alles interessant is.’
‘Vertrouwen hebben in onduidelijk processen en dat over kunnen brengen, is ook een kwaliteit die bij een impactproducent past. Ik merkte dat in Singapore. Onze methode is voor elk land ter wereld hetzelfde, maar daar zeiden ze: onze kinderen zijn niet zo creatief meer, want ze moeten zo hard studeren dat ze creativiteit zijn verleerd. Dus ik moest er rekening mee houden dat ze tijd nodig hadden om op te warmen. Maar ik kan je zeggen, de kinderen deden het niet anders dan in andere landen. Ik had niet anders verwacht, dus ervaring helpt ook.’
Emer Beamer is social designer en oprichter van Designathon Works.