The Art of Impact brengt 4 inspirerende en impactvolle projecten in beeld. Aflevering 4 staat nu online.
Bekijk de video's
  • succes

    Narratief van Onmacht

    Het beeld is dat van een groep. Stap één zijn de verhalen die écht en herkenbaar zijn. De mensen spreken. Er wordt gerepeteerd, de herhaling is...Lees verderHet beeld is dat van een groep. Stap één zijn de verhalen die écht en herkenbaar zijn. De mensen spreken. Er wordt gerepeteerd, de herhaling is een slijpsteen. Stap twee is de computer die ordent. Er worden verbindingen gezocht. Er verschijnt een netwerk, een structuur die op samenhang duidt.
    schreenshot
  • les

    Narratief van Onmacht

    Impressie van de website www.inventoryofpowerlessness.org
    screenshot
  • les

    Narratief van Onmacht

    De juiste vorm om verhalen over onmacht te tonen

    Een vrouw vertelt dat zij ooit toekeek hoe haar kinderen mishandeld werden door haar man; dat is voorbij, maar nu merkt ze hoe haar zoon de fout...

    Lees verder

    Een vrouw vertelt dat zij ooit toekeek hoe haar kinderen mishandeld werden door haar man; dat is voorbij, maar nu merkt ze hoe haar zoon de fout ingaat met zijn eigen kinderen.
    Een man leeft van vijftig euro in de week: “Als ik mijn geld krijg, schrijf ik eerst tien euro over op mijn openbaarvervoerkaart, dan koop ik kip en maak ik soep. Je kunt soep goed bewaren en er meerdere dagen van eten.”
    Een jonge jongen vertelt dat hij geen ambulance mocht bellen toen zijn zusje in ademnood was: Hij woont in een asielzoekerscentrum (AZC) daar komt een ambulance alleen als de leiding erom vraagt.
    Een man vertelt dat hij een spierziekte heeft en bang is omdat hij niet weet wat komen gaat en hoe snel zijn aftakeling vordert.
    Een vrouw vertelt dat zij, als zij een psychose heeft, van iedereen in de zaal zou denken dat hij of zij haar kwaad zou doen: “Dan zou ik nu spugen. Ik spuug om mensen op afstand te houden.”

    Terwijl de mensen de zinnen uitspreken typt een meisje dat ik alleen maar op de rug kan zien, op een laptop de eerste regel van de korte verhalen in. Ze verschijnen op één van de twee schermen die de achterwand van het toneel vormen. Op het grootste, recht tegenover mij, zie je een overzicht van alle ingetypte zinnen. Op het kleinere links staan zinnen in voorbereiding.
    “Wil je een verbinding maken?”, vraagt het meisje achter de computer.
    De spreker antwoordt: “Ja, ik zou graag een verbinding maken met dat verhaal over de jongen die ruzie kreeg met de politie omdat ze zijn moeder niet wilden helpen.”
    Het meisje klikt de regel over de ruzie met de politie aan.
    “En wil je ook iets taggen?” “#Opsluiting.”, zegt hij en “#Uitsluiting.”

    Wat gebeurt in de beschreven scenes is veel en echt. Veel, omdat de verhalen verschillen. Echt, omdat er met de vertellers wordt samengewerkt en langzaam aan verbanden ontstaan tussen een heleboel verschillende verhalen en mensen. Het gaat over onmacht, wat niet zomaar het tegendeel van macht is: het is een eenzame, isolerende en versnipperende ervaring. Door de ervaringen te noteren en het tekstmateriaal te verwerken wil Narratief van Onmacht de beleving van mensen omzetten in kennis en slagkracht. Kennis staat centraal omdat zij via hun expertise ook door anderen uit hun omgeving gehoord zullen worden. Er wordt een nieuw verhaal (een nieuw narratief) in de samenleving geïnjecteerde.

    Tijdens de tentoonstelling Data Aesthetics in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam experimenteert Kaldor voor het eerst met de mogelijke archivering van deze ervaringen op internet. Deze digitale publicatie is de voorloper van een papieren publicatie. De reacties op de een eerste digitale uitvoering van Narratief van Onmacht zijn positief. Niet alleen de verbondenheid van de deelnemers komt naar voren. Het blijkt dat het werk ook helpt om nieuwe inzichten over big data te bemiddelen. Omdat de gegevens de levensverhalen van gewone mensen betreffen verschuift het perspectief. Big Data zijn niet meer abstract, maar gegevens van ons allemaal.

  • succes

    Moeder aan de Lijn

    De impactproductie wordt uitgerold met zeven meet-ups door het land in samenwerking met lokale (mantel)zorgorganisaties en steun van minVWS. 

  • succes

    Being There

    Bericht regionale dagblad. Het initiatief krijgt belangstelling.
  • succes

    Fatberg

    We zijn al vele jaren fan van Radiolab, dus namen we contact met ze op om te kijken of Fatberg een interessant verhaal zou kunnen zijn. Ja dus.
    De...
    Lees verderWe zijn al vele jaren fan van Radiolab, dus namen we contact met ze op om te kijken of Fatberg een interessant verhaal zou kunnen zijn. Ja dus.
    De bijdrage over Fatberg begint na 45 minuten.

126 projecten
  • die de maatschappij veranderen doen al mee
  • die met kunst verbindingen leggen doen al mee
  • die impact maken doen al mee

Nieuws

  • Anton Dautzenberg winnaar Impact Award 2016

    Anton Dautzenberg heeft de Impact Award 2016 gewonnen. Deze impactproducent krijgt de prijs voor zijn rol bij het project Quiet 500. “De impactproducent onderscheidde zich door zijn inzet en vermogen om een grote groep mensen te organiseren en te mobiliseren rond het probleem en daarbij veel publiciteit te…

    Lees meer
  • Interview

    ‘Dat de relevantie van de impactproducent zo groot is, dat was nieuw voor mij’

    Hedy d’Ancona is juryvoorzitter van de Impact Award 2016. Ze geloofde al sterk in de relatie tussen kunstenaar en maatschappelijke problematiek. ‘Dat is alleen maar bevestigd. Maar de oplossingen zijn echt verfrissend.” “Van een impactproducent had ik hiervoor eigenlijk nog nooit gehoord. Natuurlijk wel van projecten waarbij kunstenaars aan urgente,…

    Lees meer
  • Nominaties Impact Award 2016 bekend

    Vrijdagmiddag heeft de jury van de Impact Award 2016, bestaande uit juryvoorzitter Hedy d’Ancona, Yoeri Albrecht, Vera Bachrach, Emer Beamer en Sandra Boer zes impactproducenten genomineerd voor de Impact Award 2016. De genomineerden zijn: Anton Dautzenberg Willemijn Cerutti Gilles Frenken Let Geerling Klaas Sietse Spoelstra Christine Wagner De Impact Award…

    Lees meer