The Art of Impact brengt 4 inspirerende en impactvolle projecten in beeld. Aflevering 4 staat nu online.
Bekijk de video's
  • succes

    Impact Society

    Updates op onze blog

    Op 19 december 2016 vond de afsluitende bijeenkomst van Art of Impact plaats in het Compagnietheater. Hier heb ik aangekondigd dat ik een club wil...

    Lees verder

    Op 19 december 2016 vond de afsluitende bijeenkomst van Art of Impact plaats in het Compagnietheater. Hier heb ik aangekondigd dat ik een club wil oprichten waar kunstenaars die met hun werk impact maken in de samenleving krachten kunnen bundelen. The Art of Impact steunt dit plan met hun laatste bijdrage, vlak voordat dit opmerkelijke tijdelijke programma sluit.

    Na verschillende leerzame en enthusiaste bijeenkomsten met kunstenaars & andere experts, hebben we besloten om een blog te beginnen waarin we dilemma’s en voortgang kunnen voorleggen over deze club. Zo wordt het proces inzichtelijk en kunnen we het advies van iedereen die meedenkt met anderen delen.

    Je vind website hier: www.hetverschilblog.wordpress.com

    Denk je mee?

     

    Groet!

    Merlijn Twaalfhoven

  • succes

    Engaged Art Fair

    leermomenten

    STAFF_ ROOM en De Balie hebben met het organiseren van de Engaged
    Art Fair een risico genomen en hun nek uitgestoken. Het was een
    experiment dat...

    Lees verder

    STAFF_ ROOM en De Balie hebben met het organiseren van de Engaged
    Art Fair een risico genomen en hun nek uitgestoken. Het was een
    experiment dat -ook wanneer we alleen de verkoop in ogenschouw nemen- ten dele geslaagd genoemd mag worden. Naast de concrete financiële
    transacties zijn goede en belangrijke stappen gezet op weg naar meer
    duurzame relaties tussen kunstenaars en verzamelaars, investeerders en
    pioniers. De belangrijkste reden voor de achterblijvende verkoop was
    eenvoudigweg een kwestie van onvoldoende mankracht op ‘de beursvloer’.
    Iets wat bij een volgende editie gemakkelijk gecorrigeerd kan worden.

    De vele positieve reacties en het enthousiasme van de bezoekers over
    onze propositie met de beurs leert ons dat we niet iets anders, maar
    hetzelfde net iets scherper en met iets meer mensen moeten doen.

  • succes

    Engaged Art Fair

    Verslag

    In het weekend van 2, 3 en 4 december organiseerde galerie STAFF_
    ROOM in samenwerking met De Balie de allereerste Engaged Art Fair
    (hierna EAF)....

    Lees verder

    In het weekend van 2, 3 en 4 december organiseerde galerie STAFF_
    ROOM in samenwerking met De Balie de allereerste Engaged Art Fair
    (hierna EAF). Tijdens de EAF, een not-for-profit kunstbeurs konden een
    algemeen publiek, kunstliefhebbers, -kopers en –verzamelaars kennis
    maken met de veelzijdigheid van maatschappelijk en politiek
    geëngageerde kunst.


    De propositie van de beurs was glashelder: het tentoonstellen en verkopen
    van geëngageerde kunst. Om massa en momentum te creëren worden
    daar omheen thematische zaken georganiseerd. De titel, Engaged Art Fair,
    vormt het leidend thema voor het randprogramma gedurende de drie
    dagen die de beurs zal duren. Vrijdag zal in het thema staan van
    ‘Engaged’; past het bij de rol van de kunstenaar om geëngageerd te zijn?
    Kunnen esthetiek en engagement samengaan? Op zaterdag staat de ‘Art’
    centraal. Hoe ziet dit soort kunst eruit, in welke vormen krijgt het gestalte?
    De zondag behandelt het thema van ‘Fair’. Zijn er naast subsidies ook
    andere manieren om geëngageerde kunst te financieren? Als kunstenaars
    hun brood willen verdienen met maatschappelijke betrokkenheid, kan dat
    dan in de private sfeer, of zou dat altijd een publieke functie moeten zijn?
    En zijn er andere manieren om ‘de markt’ te betrekken? Wie behoren tot
    die markt en welke propositie hoort daarbij?

    De besloten opening vond plaats op 1 december en is bezocht door ca. 70
    genodigden. Meteen op deze eerste avond werd de toon voor de beurs
    gezet. Kunstenaar, componist, muzikant Merlijn Twaalfhoven verzorgde
    samen met enkele collega muzikanten een prachtig mini-optreden, een
    fragment uit zijn mini-opera A Postcard From Aleppo. Prompt na het
    optreden werd de oorspronkelijke partituur van het stuk ‘geconfisqueerd’
    en aangeboden voor de Engaged Art Auction die op zondagavond plaats
    zou vinden en werden de schriftelijke biedformulieren verspreid onder de
    genodigden.

    Voor en na de beurs blijft STAFF_ ROOM zich inzetten voor de
    geëngageerde kunstenaars. STAFF_ ROOM doet dit door deze effectief te
    positioneren binnen een (internationaal) netwerk van opdrachtgevers en
    verzamelaars. Hiermee wil STAFF_ ROOM een nieuwe,
    structurele inkomstenbron voor kunstenaars bewerkstelligen naast
    incidentele projectsubsidies, en door als gesprekspartner en bemiddelaar
    op te treden in onderhandelingen met bijvoorbeeld (lokale) overheden en
    het bedrijfsleven bovendien ook meewerken aan het tot stand komen van
    en vormgeven aan ‘goed opdrachtgeverschap’.


    Er hebben al meerdere concrete gesprekken plaatsgevonden tussen De
    Balie en STAFF_ ROOM over het vervolg van de EAF. Onze blik is nu al
    gericht op de volgende editie. Meer dan de afgelopen keer zijn onze ogen
    gericht op het bedrijfsleven. Hoe kunnen wij grote bedrijven koppelen aan
    kunstenaars.

  • succes

    Kinderen ontwerpen een betere wereld met nieuwe technologie

    We hebben samen gewerkt met de Gemeente Amsterdam en dan specifiek met het team van afvalketenoptimalisatie. Samen hebben we de Designathon School...Lees verderWe hebben samen gewerkt met de Gemeente Amsterdam en dan specifiek met het team van afvalketenoptimalisatie. Samen hebben we de Designathon School Challenge- Afval Scheiden op School georganiseerd. De doelstelling is om meer scholen aan te zetten tot afvalscheiden en recyclen op school. De plannen zijn uiteraard door de kinderen bedacht.
  • succes

    The Measure of our Traveling Feet

    Samenwerking "The Measure of our Traveling Feet"

    De samenwerking met de kunstenaars die in het kader van "The Measure of our Traveling Feet" nieuw werk ontwikkelden, was in verschillende...

    Lees verder

    De samenwerking met de kunstenaars die in het kader van "The Measure of our Traveling Feet" nieuw werk ontwikkelden, was in verschillende opzichten uiterst leerzaam en inspirerend. Paulien Oltheten (1982, NL), Wouter Osterholt (NL, 1979) & Ingrid Hapke (KE, 1978), Tudor Bratu (1977, RO/NL) en Zsófia Szemző (1982, HU) reageerden allen op een eigen manier op de vragen die in ons onderzoek centraal stonden, en de discussies met hen hebben het tentoonstellingsconcept verrijkt en verdiept. Het werk van deze kunstenaars was gedurende ons onderzoek een belangrijk referentiepunt omdat ze uiteenlopende strategieën hanteren om het migratievraagstuk te onderzoeken en inzichtelijk te maken. We hebben met deze kunstenaars dan ook in een vroeg stadium gesproken om te zien hoe we in een tijd die wordt gekenmerkt door migratie onze zoektocht naar verbintenis binnen het tentoonstellingsmedium kunnen realiseren. Het kritisch en beeldend vermogen van deze kunstenaars was essentieel in de ontwikkeling van het tentoonstellingsconcept en de realisatie ervan. Met veel plezier kijken we terug op deze samenwerking, die we in de toekomst op dezelfde manier zouden invullen.

    Een belangrijke les die we hebben geleerd met betrekking tot de samenwerking met partners, is dat het goed is met hen eveneens vanaf het begin in gesprek te gaan. Met Stichting De Vrolijkheid, educatiemedewerker Ilse van Lieshout en Zsófia Szemző hebben we een educatieprogramma ontwikkeld met als doel om aan de hand van de werken in "The Measure of our Traveling Feet" te praten over (grote en complexe) thema’s als “migratie”, “thuis” en “identiteit”. Bijzonder aan dit programma was dat leerlingen van het United World College, twee reguliere middelbare scholen uit Maastricht en jongeren uit de asielzoekerscentra in Maastricht en Heerlen in één groep samen werden gebracht. De ontwikkeling van het educatieprogramma startte echter pas na ons onderzoek, terwijl het interessant zou zijn om ideeën hierover al gedurende het onderzoek te formuleren. Dit zou kunnen leiden tot (nog) betere integratie van educatie binnen het project.

     

     

     

     

     

  • succes

    Voordekunst kiest

    1 jaar voordekunst kiest!

    "Via voordekunst kiest lichtten we het afgelopen jaar iedere maand een verschillende discipline uit, en kozen we binnen deze discipline één...

    Lees verder

    "Via voordekunst kiest lichtten we het afgelopen jaar iedere maand een verschillende discipline uit, en kozen we binnen deze discipline één project dat we extra onder de aandacht brachten bij ons netwerk van vrienden, donateurs en partners." – Roy Cremers, directeur voordekunst 

    Om het resultaat van deze crowdfundingcampagnes niet ongemerkt voorbij te laten gaan, zetten we deze mooie projecten graag nog even voor je in de spotlight.

    'Oude Liefde, Jonge Harten' - Jesse de Vries
    Oude Liefde, Jonge Harten is het project van programmamaker Jesse de Vries. In samenwerking met de VPRO en 3LAB maakte hij een tweedelige serie over vroegere liefde, waarin verhalen van senioren over romantiek en het vinden van ware liefde worden verbeeld door jonge kunstenaars. De eerste aflevering vind je hier

    Jesse: "Wat ben ik enorm geraakt en verrast door alle lieve berichten naar aanleiding van de eerste aflevering. Bijna 16.000 mensen hebben de aflevering al gezien (OMG!) en dit aantal blijft nog altijd rustig stijgen. BI-ZAR."

    'Made of China'- Olya Oleinic
    Ter voorbereiding van haar tentoonstelling 'Made of China' in fotografiemuseum Foam, deed fotografe Olya Eleinic onderzoek naar de Chinese consumptiemaatschappij. Voor het onderzoek rondde Olya deze succesvolle crowdfundingcampagne af. De uitkomsten van het onderzoek vormden de basis voor de tentoonstelling die afgelopen najaar in Foam 3h, een ruimte voor jong talent en vernieuwende fotografie, werd getoond. 

    "Voor iedereen die nog niet eerder met Olya's werk in aanraking kwam: laat je door haar lieve, elvenachtige gezichtje niet van de wijs brengen - verwacht surrealistische beelden die je een gevoel geven dat ergens tussen bewondering en ongemak zit." – Channa Brunt, i-D Nederland. Lees het interview met i-D. 

    'De Ilias'- Jan Hulst & Kasper Tarenskeen
    Theatermakers Jan Hulst en Kasper Tarenskeen maakten speciaal voor Oerol 2016 de locatievoorstelling 'De Ilias', een coming-of-age drama naar het beroemde boek van Homerus. De voorstelling vond plaats op een uitgestrekte crossbaan van Terschelling, die speciaal voor de voorstelling veranderde in een mythisch slagveld. Voor dit decor (incl. tank!) crowdfundde de theatermakers in april. 

    De voorstelling ontving goede recensies. Zo schreef NRC Next: "De meest geslaagde bewerking van een klassieke tekst komt op naam van Toneelgroep Oostpool, die De Ilias vakkundig sloopt en weer opbouwt als een eigentijdse blik op geavanceerde oorlogsvoering."  

    'Encyclopedie (m/v)'- Joyce de Vries
    Fotograaf Joyce de Vries over haar fotoboek Encyclopedie (m/v): "Ik heb het boek nog niet fysiek in mijn handen gehad, maar ik ben wel bij het drukproces geweest, dat absoluut geweldig was om te zien! Het boek staat al in de catalogus van de uitgever en je kunt het al kopen. Ik heb echt het gevoel alsof dit een hele goede start is voor mijn carrière als fotograaf en kunstenaar en ik ben alle donateurs en voordekunst ontzettend dankbaar. Reserveer het fotoboek over de verschillen tussen mannen en vrouwen hier.

    Dit was nog maar een greep uit alle voordekunst kiest-projecten van het afgelopen jaar. Benieuwd naar de rest? Klik dan hier voor de overzichtspagina.


126 projecten
  • die de maatschappij veranderen doen al mee
  • die met kunst verbindingen leggen doen al mee
  • die impact maken doen al mee

Nieuws

  • Anton Dautzenberg winnaar Impact Award 2016

    Anton Dautzenberg heeft de Impact Award 2016 gewonnen. Deze impactproducent krijgt de prijs voor zijn rol bij het project Quiet 500. “De impactproducent onderscheidde zich door zijn inzet en vermogen om een grote groep mensen te organiseren en te mobiliseren rond het probleem en daarbij veel publiciteit te…

    Lees meer
  • Interview

    ‘Dat de relevantie van de impactproducent zo groot is, dat was nieuw voor mij’

    Hedy d’Ancona is juryvoorzitter van de Impact Award 2016. Ze geloofde al sterk in de relatie tussen kunstenaar en maatschappelijke problematiek. ‘Dat is alleen maar bevestigd. Maar de oplossingen zijn echt verfrissend.” “Van een impactproducent had ik hiervoor eigenlijk nog nooit gehoord. Natuurlijk wel van projecten waarbij kunstenaars aan urgente,…

    Lees meer
  • Nominaties Impact Award 2016 bekend

    Vrijdagmiddag heeft de jury van de Impact Award 2016, bestaande uit juryvoorzitter Hedy d’Ancona, Yoeri Albrecht, Vera Bachrach, Emer Beamer en Sandra Boer zes impactproducenten genomineerd voor de Impact Award 2016. De genomineerden zijn: Anton Dautzenberg Willemijn Cerutti Gilles Frenken Let Geerling Klaas Sietse Spoelstra Christine Wagner De Impact Award…

    Lees meer