The Art of Impact brengt 4 inspirerende en impactvolle projecten in beeld. Aflevering 4 staat nu online.
Bekijk de video's
  • succes

    De kunst van kijken en zien voor de medische professie

    Leren samenwerken. Verbaasd stelden de deelnemers aan de masterclasses vast dat tijdens hun opleiding eigenlijk nooit samen iets maken, terwijl...Lees verderLeren samenwerken. Verbaasd stelden de deelnemers aan de masterclasses vast dat tijdens hun opleiding eigenlijk nooit samen iets maken, terwijl dat in de medische praktijk aan de orde van de dag is.
    Rob Johannesma
  • succes

    De kunst van kijken en zien voor de medische professie

    Hans Aarsman: "Daar waar het stellen van diagnoses zoals artsen gewend zijn, samenkomt met vrijere observatie, daar komen werkelijkheid en kunst...Lees verderHans Aarsman: "Daar waar het stellen van diagnoses zoals artsen gewend zijn, samenkomt met vrijere observatie, daar komen werkelijkheid en kunst samen en ontstaat een kunstwerk waar alle wetenschappen de handen ineen slaan.''
    Rob Johannesma
  • succes

    De kunst van kijken en zien voor de medische professie

    Masterclass met Jan Rothuizen. Studenten vinden het een eye opener te merken dat als je niet alleen met je ogen, maar ook met je oren, neus,...Lees verderMasterclass met Jan Rothuizen. Studenten vinden het een eye opener te merken dat als je niet alleen met je ogen, maar ook met je oren, neus, handen en herinnering kijkt, je meer ziet.
    Rob Johannesma
  • succes

    De kunst van kijken en zien voor de medische professie

    ''Uitzoomen en intuïtie maak je door ervaring. Maar protocol staat daar lijnrecht tegenover. Daar ruimte in vinden heb ik van de kunstenaars in...Lees verder''Uitzoomen en intuïtie maak je door ervaring. Maar protocol staat daar lijnrecht tegenover. Daar ruimte in vinden heb ik van de kunstenaars in de masterclasses geleerd.'' AIOS Stefanie van den Boch
    Rob Johannesma
  • succes

    De Liedjeskast

    Indaling De Liedjeskast

    De lancering van De Liedjeskast vond plaats in Theater Bellevue en Theatercafé De Smoeshaan in Amsterdam op 15 mei 2017 in het bijzijn van Tweede...

    Lees verder

    De lancering van De Liedjeskast vond plaats in Theater Bellevue en Theatercafé De Smoeshaan in Amsterdam op 15 mei 2017 in het bijzijn van Tweede kamervoorzitter Khadija Arib en voormalig Tweede kamervoorzitter Gerdi Verbeet.

    In de aanloop hiernaar toe is een Facebookcampagne gestart. Die liep door tot medio juli en bleek bijzonder succesvol. Een campagne die met 15 posts 1.154.076 weergaven op Facebook had. Daarmee wordt duidelijk dat de doelgroep die zo moeilijk te vinden is via Facebook op de een of andere manier bereikt kan worden. De campagne scoorde ver bovengemiddeld ten opzichte van andere facebookcampagnes. Dit is gemeld aan het ministerie van OCW, die samen met de ministeries van SZW en VWS verantwoordelijk is voor het Aanvalsplan Laaggeletterdheid. Daar wordt weinig interesse getoond, terwijl middelen verstrekt worden voor experimenten om de doelgroep te bereiken.

    Er zijn persberichten uitgegaan naar de geschreven media (o.a. via het ANP) en naar andere mediabronnen, zoals radio en televisie. Voor de radio en de televisie is externe capaciteit ingehuurd.

    Zo waren er items bij Volgspot op Radio 1 en bij de Taalstaat van Frits Spits. Op Radio 1 L1 worden met regelmatig liedjes van De Liedjeskast gedraaid. Aan ieder radiostation van regionale omroepen zijn vijf cd’s aangeboden als album van de dag. De Telegraaf maakte een item met Frans Duijts voor het online kanaal. De Limburger besteedde aandacht aan De Liedjeskast evenals o.a. de Gooi en Eemlander. Op talloze sites is het persbericht verschenen.

    In de Week van de Alfabetisering begin september blazen we de campagne weer nieuw leven in. Met de Koninklijke Bibliotheek is afgesproken dat zij bibliotheken informeren wat voor activiteiten ze rond De Liedjeskast kunnen uitvoeren en zij ontwikkelt daar eigen communicatiemateriaal bij. Met Bibliotheek aan den IJssel (Capelle a/d IJssel en Krimpen aan den IJssel) en met Bibliotheek Arnhem zijn afspraken gemaakt over diverse activiteiten. Op 4 september doet Frans Duijts een verrassingsoptreden tijdens de opening van de Week van de Alfabetisering in Zopetermeer. Het nummer van Frans Duijts wordt de week daarvoor als single uitgebracht. Regionale omroepen gaan aandacht besteden aan De Liedjeskast en dat gebeurt ook op de radio. Zo zal iedere dag in die week een nummer gedraaid worden tijdens het programma Volgspot. Ook Lions Nederland heeft op haar site een document geplaatst over wat Lions clubs aan activiteiten rond De Liedjeskast kunnen doen.

    Op Twitter verschenen al de eerste video's van meezingactiviteiten door statushouders en vrouwen bij ABC leer mee in Den Bosch.

    De belangstelling voor het programma is groot, ook vanuit het basisonderwijs en door organisaties die Nederlands als tweede taal aanbieden. De ervaring leert dat het enige tijd duurt voordat programma's op Oefenen.nl breed en goed bekend zijn.

  • succes

    De kunst van kijken en zien voor de medische professie

    Bezoekers worden deel van de ruimtelijke installatie in de centrale gang van het Radboudumc die Rob Johannesma van zijn fotoserie van de...Lees verderBezoekers worden deel van de ruimtelijke installatie in de centrale gang van het Radboudumc die Rob Johannesma van zijn fotoserie van de masterclasses heeft gemaakt.
    Rob Johannesma

126 projecten
  • die de maatschappij veranderen doen al mee
  • die met kunst verbindingen leggen doen al mee
  • die impact maken doen al mee

Nieuws

  • Anton Dautzenberg winnaar Impact Award 2016

    Anton Dautzenberg heeft de Impact Award 2016 gewonnen. Deze impactproducent krijgt de prijs voor zijn rol bij het project Quiet 500. “De impactproducent onderscheidde zich door zijn inzet en vermogen om een grote groep mensen te organiseren en te mobiliseren rond het probleem en daarbij veel publiciteit te…

    Lees meer
  • Interview

    ‘Dat de relevantie van de impactproducent zo groot is, dat was nieuw voor mij’

    Hedy d’Ancona is juryvoorzitter van de Impact Award 2016. Ze geloofde al sterk in de relatie tussen kunstenaar en maatschappelijke problematiek. ‘Dat is alleen maar bevestigd. Maar de oplossingen zijn echt verfrissend.” “Van een impactproducent had ik hiervoor eigenlijk nog nooit gehoord. Natuurlijk wel van projecten waarbij kunstenaars aan urgente,…

    Lees meer
  • Nominaties Impact Award 2016 bekend

    Vrijdagmiddag heeft de jury van de Impact Award 2016, bestaande uit juryvoorzitter Hedy d’Ancona, Yoeri Albrecht, Vera Bachrach, Emer Beamer en Sandra Boer zes impactproducenten genomineerd voor de Impact Award 2016. De genomineerden zijn: Anton Dautzenberg Willemijn Cerutti Gilles Frenken Let Geerling Klaas Sietse Spoelstra Christine Wagner De Impact Award…

    Lees meer